Egyéb gluténmentes termékek

Gyakori kérdések

A coeliakia betegség definíciója

A coeliakia – magyar szóval lisztérzékenység – a genetikailag predisponált egyénekben kialakulható autoimmun betegség, ami azt jelenti, hogy a szervezet valamilyen okból önmaga ellen termel egy anyagot, amely elpusztítja saját szöveteit, amely egy egész életen át tartó glutén intoleranciát, pontosabban glutén-szenzitív enteropathiát jelent. A betegség kiváltásáért a gluténnak, népies nevén a sikérnek (amivel a búza minőségét szokták osztályozni a mezőgazdaságban, illetve a sütőiparban) egy speciális fehérjéje, a gliadin a felelős. Ez a kalászos gabonanövényekben (árpa, búza, rozs) található, károsító hatását a vékonybél proximális szakaszában (ez rögtön a gyomor utáni vékonybél szakasz), a vékonybél nyálkahártyáján fejti ki. A keletkező toxikus anyag teljesen vagy részben elpusztítja a nyálkahártya felszíni sejtjeit, így csökkenti a tápanyagok, vitaminok és ásványi anyagok felszívódását. Bár a vékonybélnek nem ez az egyetlen feladata, a lisztérzékenység kialakulásában ennek a károsodása a legmeghatározóbb. forrás:www.liszterzekeny.hu

A coeliakia előfordulási helyei

A betegség csak ott fordul elő, ahol az emberek glutén tartalmú ételeket (pl. kenyeret, süteményeket) fogyasztanak; főként Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában. A genetikai meghatározottság következtében egyes afrikai és ázsiai régiókban igen ritka, mivel ott a gabonafélék közül főleg rizst fogyasztanak. A gluténbevitel nagysága általában egyenesen arányos a mezőgazdasági kultúra fejlettségével. Ezért a coeliakiát általában civilizációs, „úri betegségnek” tartják. (A költségei alapján valóban az!) Magyarországon a betegség előfordulása ma már gyakoribb a felnőttek, mint a gyerekek körében, azonban 40 évvel ezelőtt még fordított volt helyzet. Akkor a lisztérzékenység gyermekbetegségnek számított. forrás:www.liszterzekeny.hu

Élelmiszerek és alapanyagok helye a diétában.

A coeliakia a leggyakoribb felszívódási zavar, amelyet a genetikailag fogékony egyénekben az étkezéssel bevitt gabonafélékben lévő glutén nevű fehérje idéz elő. A betegség nem nőhető ki, de helyes diéta hatására a bélbolyhok regenerálódnak, és a lisztérzékenyek / gluténérzékenyek teljes életet élhetnek. Jelenleg a betegség egyetlen hatékony kezelése a gluténmentes diéta, melynek pontos betartására minden körülmények között törekedni kell. forrás:www.liszterzekeny.hu A gluténmentes diétáról ide kattintva többet is megtudhat!

Gluténmentes étrend, gluténmentes diéta

Egészséges, kiegyensúlyozott gluténmentes étrend

Az egészség és a jó erőnlét titka a változatos táplálkozás, a megfelelő vízfogyasztás  és a rendszeres testmozgás.

A gluténmentes étrend összeállításánál megkülönböztetett figyelmet fordítsunk az arányokra !

Mindenek előtt kattintson ide és tekintse át azokat az alapanyagokat, élelmiszereket, melyek gluténmentes diétában problémamentesen fogyaszthatók!

Minden főétkezésnél fogyasszunk zöldségeket és gyümölcsöket gluténmentes diétában is!

A gyümölcsök és zöldségek ballasztanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket és antioxidánsokat tartalmaznak.

Naponta 3 adag zöldséget és 2 adag gyümölcsöt ajánlott fogyasztani, lehetőleg különféle színűeket (1 adag = legalább 120 g = egy maréknyi).

Gluténmentes étrend összeállításakor iktassuk be a gabonaféléket, burgonyát, hüvelyeseket!

A gabonából készült termékek, pl. a gluténmentes kenyér, gluténmentes tésztafélék, a burgonya, a rizs, a hajdina, az amaránt és a quinoa, valamint a hüvelyesek, pl. a bab, a borsó, a lencse, a csicseriborsó, sok szénhidrátot és ballasztanyagot tartalmaznak, de van bennük fehérje, vitamin (főleg a B-csoportba tartozók) és ásványi anyagok is.

Ezek a gluténmentes élelmiszerek a szervezet számára könnyen hasznosítható energiát szolgáltatnak.

Az ebbe a csoportba tartozó élelmiszerekből minden főétkezésnél egy adagot, tehát naponta 3 adagot ajánlatos fogyasztani. Egy adag = 80 - 100 g gluténmentes kenyér, kb. 200 g burgonya, kb. 100 g gluténmentes tészta, 60 - 100 g hüvelyes.

Gluténmentes étrend betartásakor naponta fogyasszunk tejet és tejtermékeket.

A tejben és a tejtermékekben, pl. a joghurtban, a túróban és a sajtban fehérje, zsír, kalcium és vitaminok találhatók. Fogyasszon ezekből 2 - 3 adagnyit, lehetőleg csökkentett zsírtartalmút.

Egy adag = kb. 200 ml tej, 150 - 180 g joghurt vagy túró, 30 g sajt.

Gluténmentes diéta esetén naponta fogyaszthatunk húst, halat és tojást.

A húsban, halban, tojásban fehérje, zsír, ásványi anyagok és B-vitamin található. Ide sorolhatók a növényi fehérjeforrások, pl. a tofu, de részben a hüvelyesek is.

Gluténmentes diétában naponta váltakozva 1 adag húst vagy halat (kb. 100 - 120 g) vagy alternatívaként hetente kétszer hüvelyeseket (kb. 60 g), illetve más fehérjeforrást ajánlatos elfogyasztani.

A legegészségesebb a sovány marhahús, a szárnyasok és a hal.

Gluténmentes diéta betartása esetén mértékkel fogyasszon naponta zsírokat, olajokat, édességeket
A zsírok és olajok esszenciális zsírsavakat és zsírban oldódó vitaminokat (A, D, E, K) tartalmaznak.
A  legegészségesebbek a növényi olajok, a hidegen  sajtolt olívaolaj és a magolajok.
Naponta legfeljebb  3 adagnyit fogyasszon ezekből (egy adag 10 g).
Az  állati eredetű zsírokat, pl. a vajat csak mértékkel  fogyassza.
Édességet, sós rágcsálnivalót és cukrozott italokat csak esetenként fogyasszon, és bánjon takarékosan a cukorral.

Néhány jó tanács a gluténmentes diétában

  • Fogyasszon naponta legalább 1,5 - 2 liter vizet!
  • Az ételeket kímélő módszerekkel, zsír nélkül készítse el (süsse, párolja, gőzölje)!
  • Lassan egyen, mindent jól rágjon meg, és élvezze az étkezéseket!
  • Étkezzen változatosan!
  • Alkoholt csak mértékkel fogyasszon!
  • Az ételek elkészítésekor bizonyosodjon meg az alapanyagok gluténmentességéről.
  • Figyeljen, nehogy az ételébe véletlenül gluténtartalmú anyag kerüljön!
  • Iktassa be életébe a rendszeres sportot.

Főzési tanácsok otthonra, hogy biztosan gluténmentes maradjon az élelmiszer!

A gluténmentes étrend betartásakor arra is figyelni kell, hogy az élelmiszerekbe tárolás vagy az elkészítés során se kerüljön glutén.

Néhány tanács betartásával ez könnyen megelőzhető.

Alakítson ki új rendet a konyhaszekrényben és a kamrában .Különítse el  a glutént tartalmazó termékeket a gluténmentesektől, alakítson ki egy  „gluténmentes sarokot”!

Két kenyérpirítót használjon: az egyikbe mindig csak a gluténmentes kenyeret tegyen!

Gluténmentes pékárúnak használjon külön kenyérkosarat, kenyértartót !

Olyan kézzel ne érintsen meg gluténmentes élelmiszert, mellyel előtte gluténtartalmú élelmiszert fogott meg!Ez vonatkozik a konyhatechnikai eszközökre is!

A gluténmentes ételeket csak tiszta felületekre (munkalapra, sütőlapra stb.) szabad tenni. és a használandó konyhaeszközöket (főzőkanál, szűrő stb.) a sütés vagy főzés előtt alaposan meg kell tisztítani!

Az olyan felületeket, melyekre glutén kerülhetett,takarjon le sütőpapírral vagy alufóliával!
Gabonaőrlő használata esetén figyeljen arra, hogy azt kizárólag gluténmentes gabona őrlésére használják!
A fából készült eszközöket külön csak a gluténmentes ételek készítésére szabad használni, mert a résekben lisztmaradék ülhet meg!Célszerű inkább ezeket kerülni.
Ne használjon olyan olajat vagy vizet, melyben előzőleg gluténtartalmú  étel sült vagy főtt!

Ebben a cikkben a gluténmentes táplálkozásról tájékozódhatott, ide kattintva a gluténmentes termékekről, itt pedig a lisztérzékenységről tudhat meg többet!