Egyéb gluténmentes termékek

Gyakori kérdések

Hogyan állapítható meg a coeliakia fennállása?

Nagy szerepe van a jelenleg leginkább használt transzglutamináz elleni ellenanyagok kimutatásának a betegek véréből. Pozitív lelet esetén szükség van a vékonybélbolyhok szövettani vizsgálatára is, melyhez a mintavétel szintén csekély igénybevétellel elvégezhető. Az előzetes diéta álnegatívvá teheti az eredményeket, ezért megerősítő vizsgálatok nélkül nem szabad a gluténbevitelt csökkenteni, illetve a diétát elkezdeni. Mivel a coeliakiában szenvedőknek a diétát egész életükben pontosan tartani kell, a diagnózist nagy körültekintéssel és megbízhatóan kell felállítani. Fontos tudni ezekről a szűrési módszerekről, hogy a gasztroenterológiai vizsgálatokat két célból végzik: Az alapdiagnosztizálás első lépése, a pozitív EMA és/vagy pozitív transzglutamináz lelet után el kell végezni a szövettani vizsgálatot. Csak így lehet bizonyítani a betegség tényét. A nemzetközi tapasztalatok is alátámasztották, hogy a biopsziával végzett szövettani vizsgálat elhagyása hátrányos helyzetbe hozza azt a beteget, aki ennek hiányában kezdi el a gluténmentes diétát. Ebben az esetben nem keletkezik a szervezetében az a speciális autoantitest, ami a bélnyálkahártya károsodását okozza, így később nem mutatható ki a betegség, pedig elképzelhető, hogy az illető mégis lisztérzékeny! A már diagnosztizált betegek félévenkénti ellenőrző vizsgálatát is ezekkel a módszerekkel végzik a gondozócentrumok. Ilyenkor főleg a gyerekeknél a tudatosan betartott diéta mellett az esetlegesen előforduló, „nem szándékos” diétahibákra deríthetünk fényt. (Sajnos az egész ország területére nem jellemző, hogy félévenként elvégeznék az ellenőrző vizsgálatokat.) Hazánkban a coeliákiában a diagnózis felállításának már 40 éve alapvizsgálata a vékonybél biopsziával (szövetmintavétel endoszkópos eszköz segítségével) végzett szövettani elemzés. Ilyenkor a vékonybél különböző rétegeire kiterjedő, különböző nagyságú és mértékű elváltozásokat vizsgálnak a szövettani metszetből, mikroszkóp alatt. A szakorvosok manapság kialakult véleménye alapján (revised ESPGAN criteria 1989) egy biopszia elég, ha a szövettani kép típusos volt, az antitestvizsgálat pozitív és a gluténmentes diéta hatására javulás következett be. (Sajnos az ország területén, ebben a kérdésben nem egységes a szakorvosok véleménye, főleg a felnőtt ellátás területén.) A lisztérzékenységet el kell különíteni az egyéb táplálék okozta allergiás megbetegedésektől. Fontos felismerni a lisztérzékenység és a gabonaallergia közti különbséget. Gabonaallergia esetében mind a felismerésre, mind a kezelésre és a betegség kimenetelére vonatkozóan az összes többi táplálékallergiára vonatkozó elvek érvényesek. Lisztérzékenység esetében más a diagnózis módja, és a javasolt terápia egész életre szóló. Megjegyzés: A fejezet alapjául dr. Dabousné Székelyhidi Julianna körzeti védőnő „Coeliakia védőnői szemmel” c. cikke szolgált. In. Védőnő XIII. Évf. 2003/6. sz. forrás:www.liszterzekeny.hu

Idővel fölhagyhatok a gluténmentes diétával?

Nagyon fontos tudatosítani, hogy a diéta egész életre szól. Akkor sem hagyható abba, és továbbra sem fogyasztható árpa-, búza- vagy rozstartalmú élelmiszer, ha a tünetek megszűnnek, a gyermek jól fejlődik, vagy a beteg jól érzi magát. forrás:www.liszterzekeny.hu

Mi jelent az autoimmun betegség?

A szervezet saját fehérjéit támadó kóros immunreakció, amely az érintett szervek működésének zavarát és károsodását okozza. Ha tartósan fennáll vagy a megtámadott szerv nem képes regenerálódni, végleges hiány keletkezik bizonyos működésekben. Ilyen, pl. a cukorbetegség, amely annak a következménye, hogy a hasnyálmirigy inzulint termelő sejtjei autoimmun reakció miatt elpusztulnak vagy a pajzsmirigy és más hormontermelő szervek alulműködése. Az autoimmun betegségek általában egy életen át tartanak, mert a kiváltó okokat az orvostudomány kevés kivétellel még nem ismeri. Egyik ilyen kivétel a coeliakia, ahol az autoimmun reakciót a glutén fogyasztása tartja fenn, ám gluténmentes diétával a betegség tünetei teljesen megszüntethetők. A diétát azonban élethosszig folytatni kell, mert ha újra glutén kerül a szervezetbe, a betegség ismét aktivizálódik. forrás:www.liszterzekeny.hu

Gluténmentes étrend, gluténmentes diéta

Egészséges, kiegyensúlyozott gluténmentes étrend

Az egészség és a jó erőnlét titka a változatos táplálkozás, a megfelelő vízfogyasztás  és a rendszeres testmozgás.

A gluténmentes étrend összeállításánál megkülönböztetett figyelmet fordítsunk az arányokra !

Mindenek előtt kattintson ide és tekintse át azokat az alapanyagokat, élelmiszereket, melyek gluténmentes diétában problémamentesen fogyaszthatók!

Minden főétkezésnél fogyasszunk zöldségeket és gyümölcsöket gluténmentes diétában is!

A gyümölcsök és zöldségek ballasztanyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, nyomelemeket és antioxidánsokat tartalmaznak.

Naponta 3 adag zöldséget és 2 adag gyümölcsöt ajánlott fogyasztani, lehetőleg különféle színűeket (1 adag = legalább 120 g = egy maréknyi).

Gluténmentes étrend összeállításakor iktassuk be a gabonaféléket, burgonyát, hüvelyeseket!

A gabonából készült termékek, pl. a gluténmentes kenyér, gluténmentes tésztafélék, a burgonya, a rizs, a hajdina, az amaránt és a quinoa, valamint a hüvelyesek, pl. a bab, a borsó, a lencse, a csicseriborsó, sok szénhidrátot és ballasztanyagot tartalmaznak, de van bennük fehérje, vitamin (főleg a B-csoportba tartozók) és ásványi anyagok is.

Ezek a gluténmentes élelmiszerek a szervezet számára könnyen hasznosítható energiát szolgáltatnak.

Az ebbe a csoportba tartozó élelmiszerekből minden főétkezésnél egy adagot, tehát naponta 3 adagot ajánlatos fogyasztani. Egy adag = 80 - 100 g gluténmentes kenyér, kb. 200 g burgonya, kb. 100 g gluténmentes tészta, 60 - 100 g hüvelyes.

Gluténmentes étrend betartásakor naponta fogyasszunk tejet és tejtermékeket.

A tejben és a tejtermékekben, pl. a joghurtban, a túróban és a sajtban fehérje, zsír, kalcium és vitaminok találhatók. Fogyasszon ezekből 2 - 3 adagnyit, lehetőleg csökkentett zsírtartalmút.

Egy adag = kb. 200 ml tej, 150 - 180 g joghurt vagy túró, 30 g sajt.

Gluténmentes diéta esetén naponta fogyaszthatunk húst, halat és tojást.

A húsban, halban, tojásban fehérje, zsír, ásványi anyagok és B-vitamin található. Ide sorolhatók a növényi fehérjeforrások, pl. a tofu, de részben a hüvelyesek is.

Gluténmentes diétában naponta váltakozva 1 adag húst vagy halat (kb. 100 - 120 g) vagy alternatívaként hetente kétszer hüvelyeseket (kb. 60 g), illetve más fehérjeforrást ajánlatos elfogyasztani.

A legegészségesebb a sovány marhahús, a szárnyasok és a hal.

Gluténmentes diéta betartása esetén mértékkel fogyasszon naponta zsírokat, olajokat, édességeket
A zsírok és olajok esszenciális zsírsavakat és zsírban oldódó vitaminokat (A, D, E, K) tartalmaznak.
A  legegészségesebbek a növényi olajok, a hidegen  sajtolt olívaolaj és a magolajok.
Naponta legfeljebb  3 adagnyit fogyasszon ezekből (egy adag 10 g).
Az  állati eredetű zsírokat, pl. a vajat csak mértékkel  fogyassza.
Édességet, sós rágcsálnivalót és cukrozott italokat csak esetenként fogyasszon, és bánjon takarékosan a cukorral.

Néhány jó tanács a gluténmentes diétában

  • Fogyasszon naponta legalább 1,5 - 2 liter vizet!
  • Az ételeket kímélő módszerekkel, zsír nélkül készítse el (süsse, párolja, gőzölje)!
  • Lassan egyen, mindent jól rágjon meg, és élvezze az étkezéseket!
  • Étkezzen változatosan!
  • Alkoholt csak mértékkel fogyasszon!
  • Az ételek elkészítésekor bizonyosodjon meg az alapanyagok gluténmentességéről.
  • Figyeljen, nehogy az ételébe véletlenül gluténtartalmú anyag kerüljön!
  • Iktassa be életébe a rendszeres sportot.

Főzési tanácsok otthonra, hogy biztosan gluténmentes maradjon az élelmiszer!

A gluténmentes étrend betartásakor arra is figyelni kell, hogy az élelmiszerekbe tárolás vagy az elkészítés során se kerüljön glutén.

Néhány tanács betartásával ez könnyen megelőzhető.

Alakítson ki új rendet a konyhaszekrényben és a kamrában .Különítse el  a glutént tartalmazó termékeket a gluténmentesektől, alakítson ki egy  „gluténmentes sarokot”!

Két kenyérpirítót használjon: az egyikbe mindig csak a gluténmentes kenyeret tegyen!

Gluténmentes pékárúnak használjon külön kenyérkosarat, kenyértartót !

Olyan kézzel ne érintsen meg gluténmentes élelmiszert, mellyel előtte gluténtartalmú élelmiszert fogott meg!Ez vonatkozik a konyhatechnikai eszközökre is!

A gluténmentes ételeket csak tiszta felületekre (munkalapra, sütőlapra stb.) szabad tenni. és a használandó konyhaeszközöket (főzőkanál, szűrő stb.) a sütés vagy főzés előtt alaposan meg kell tisztítani!

Az olyan felületeket, melyekre glutén kerülhetett,takarjon le sütőpapírral vagy alufóliával!
Gabonaőrlő használata esetén figyeljen arra, hogy azt kizárólag gluténmentes gabona őrlésére használják!
A fából készült eszközöket külön csak a gluténmentes ételek készítésére szabad használni, mert a résekben lisztmaradék ülhet meg!Célszerű inkább ezeket kerülni.
Ne használjon olyan olajat vagy vizet, melyben előzőleg gluténtartalmú  étel sült vagy főtt!

Ebben a cikkben a gluténmentes táplálkozásról tájékozódhatott, ide kattintva a gluténmentes termékekről, itt pedig a lisztérzékenységről tudhat meg többet!